Advertise Here

Hamparan Kasturi

- Another Blogger Blog's



BismiLLâhir-Raĥmanir-Raĥim

Tabârakallażi Bi-Yadihil-Mulk; Wa Huwa Alâ Kulli Syay-'In-Qadir ۝ 'Allażi Khalaqal-Mawta Wal-Ĥayâta Li-Yabluwakum 'Ayyukum 'Aĥsanu Amalâ; Wa Huwal-Azizul-Ġafur ۝ 'Allażi Khalaqa Sab-A Samâwâtin Ţibâqâ; Mâ Tarâ Fi Khalqir-Raĥmâni Min-Tafâ-Wutin Farji-il-Başara Hal Tarâ MinFuţur ۝ Shummar-Ji-Il- Başara Kar-Ratayni Yanqalib 'Ilaykal-Başaru Khâsi-'Aw-Wa Huwa Ĥaiir ۝ Wa Laqad Za-Yannas-Samâ-'Addunyâ Bimaşâbiĥa Wa Ja-Alnâhâ Rujumal- Lilsy-Syayâţini Wa 'A-Tadnâ La-Hum Ażâbas-Sa-Ir ۝ Wa Lillażina Kafaru Bi-Rabbihim Ażâbu Jahannama; Wa Bi'-Sal-Maşir ۝ 'Iżâ 'Ulqu Fihâ Sami-U Lahâ Syahiqaw-Wa Hiya Tafur ۝ Takâdu Tamayy-Azu Minal-Ġayźi Kullamâ 'Ulqiya Fihâ Fawjun Sa-'Alahum Khazanatuhâ 'Alam Ya'-Tikum Nadżir ۝ lu Balâ Qad Jâ-'Anâ Nażir Fakażżabnâ Wa Qulnâ Mâ NazzalaLLâhu Min-Syay’; 'In 'Antum 'Illâ Fi Đalâlin-Kabir ۝ Wa lu Law Kunnâ Nasma-U 'Aw Na-Qilu Mâ Kunnâ Fi 'Aş-Ĥâbis- Sa-Ir ۝ Fa-Tarafu Bi-Żambihim Fasuĥ-Qal Li-Aş-Ĥâbis- Sa-Ir ۝ 'Innallażina Yakh-Syawna Rabbahum Bil-Ġaybi Lahum-Maġfiratuw-Wa 'Ajrun Kabir ۝ Wa 'Asirru Qawlakum 'Awij-Haru Bih; 'Innahu Alimum-Biżâtiş-Şudur ۝ 'Alâ Ya-Lamu Man Khalaqa Wa Huwal-Laţiiful-Khabir ۝ Huwallażi Ja-Ala Laku-Mul-'Arđa Żalulan-Famsyu Fi Manâkibihâ Wa Kulu Mir-Rizqih; Wa 'Ilay-Hin-Nushur ۝ 'A-'Amintum-Man Fis-Samâ-'I 'An-Yakh-Sifa Bi-Kumul-'Arđa Fa-'Iżâ Hiya Tamur ۝ 'Am-'Amintum-Man Fis-Samâ-'I 'An-Yursila Alaykum Ĥâşibâ Fasata-Lamuna Kayfa Nażir ۝ Wa Laqad Każżaballażina Min-Qablihim Fa-Kay-Fa Kâna Na-Kir  ۝ 'Awalam Yaraw 'Ilaţ-Ţayri Fawqahum Şâffâtiw-Wa Yaq-Biđna Mâ Yumsiku-Hunna 'Illâr-Raĥmân 'In-Nahu Bi-Kulli Syay-'Im-Başir ۝ 'Amman Hâżâllażi Huwa Jundul-Lakum Yanşurukum-Min Dunir-Raĥmân 'Inil-Kâfi-Runa 'Illâ Fi Ġurur ۝ 'Amman Hâżâllażi Yar-Zuqukum 'In 'Amsaka Rizqah Bal-Lajju Fi Utu-Wiw-Wa Nufur ۝ 'Afaman-Yamsyi Mukibban Alâ Wajhihii 'Ahdâ 'Amman-Yamsyi Sa-Wiyyan Alâ Şirâţin-Mustaqim ۝ Qul Huwallażi 'Ansya-'Akum Wa Ja-Ala Lakumus-Sam-A Wal-'Abşâra Wal-'Af-'Idah Qa-Lilanm-Mâ Tasy-Kurun ۝ Qul Huwallażi Żara-'Akum Fil-'Arđi Wa 'Ilayhi Tuĥ-Sharun ۝ Wa Yaquluna Matâ Hâżâl-Wa-Du 'In-Kuntum Şâdiqin ۝ Qul 'Innamâl-Ilmu IndaLLâh; Wa 'Innamâ 'Anâ Nażirum-Mubin ۝ Falammâ Ra-'Awhu Zul-Fatan-Si-'At Wujuhullażina Kafaru Wa Qila Hâżâllażi Kuntum-Bihi Tadda-Un ۝ Qul 'Ara-'Aytum 'In 'Ah-Lakani-YaLLâhu Wa Mamma-Iya 'Aw Raĥimanâ Faman-Yujirul-Kâfirina Min -Ażâbin 'Alim ۝ Qul Huwar- Raĥmânu 'Âmannâ Bihi Wa Alay-Hi Ta-Wakkal-Nâ Fasata-Lamuna Man Huwa Fi Đalâlim-Mubin ۝ Qul 'Ara-'Aytum 'In 'Aşbaĥa Mâ-'Ukum Ġaw-Ran-Faman-Ya'-Tikum Bi-Mâ-'Imma-In ۝

Maksudnya:
Dengan Nama ALLâh Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani
Maha berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan Yang Menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat); dan memanglah ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu;
Dia lah Yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu Yang lebih baik amalnya; dan ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang Yang bertaubat);
Dia lah Yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit Yang berlapis-lapis; Engkau tidak dapat melihat pada ciptaan ALLâh Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan Yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika Engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan - (mu) - Dapatkah Engkau melihat sebarang kecacatan?
Kemudian ulangilah pandangan (mu) berkali-kali, nescaya pandanganmu itu akan berbalik kepadamu Dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang ia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga Dengan sia-sia).
Dan Demi sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit Yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) Dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca rejaman terhadap Syaitan-syaitan; dan Kami sediakan bagi mereka azab neraka Yang menjulang-julang.
Dan bagi orang-orang Yang kufur ingkar terhadap Tuhan mereka, disediakan azab neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.
Apabila mereka dicampakkan ke dalamnya, mereka mendengar suara jeritannya meraung-raung, sedang ia menggelegak.
Hampir-hampir ia pecah berkecai-kecai kerana kuat marahnya. tiap-tiap kali dicampakkan ke dalamnya sekumpulan besar (dari orang kafir), Bertanyalah penjaga-penjaga neraka itu kepada mereka: "Tidakkah kamu pernah didatangi seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran (di dunia dahulu)?"
Mereka menjawab: "Ada! sebenarnya telah datang kepada Kami seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran, lalu Kami dustakan serta Kami katakan (kepadanya): ALLâh tidak menurunkan sesuatupun, kamu (Wahai orang Yang mendakwa menjadi Rasul) hanyalah berada Dalam kesesatan Yang besar! "
Dan mereka berkata: "Kalaulah Kami dahulu mendengar dan memahami (sebagai orang Yang mencari kebenaran), tentulah Kami tidak termasuk Dalam kalangan ahli neraka".
Akhirnya mereka mengakui dosa-dosa mereka (sebagai orang-orang Yang kufur ingkar), maka tetaplah JauhNya rahmat ALLâh dari ahli neraka.
Sesungguhnya orang-orang Yang takut (melanggar hukum) Tuhannya semasa mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka tidak melihat azab tuhan, mereka beroleh keampunan dan pahala Yang besar.
Dan tuturkanlah perkataan kamu Dengan perlahan atau Dengan nyaring, (sama sahaja keadaannya kepada ALLâh), kerana Sesungguhnya ALLâh Maha mengetahui akan Segala (isi hati) Yang terkandung di Dalam dada.
Tidakkah ALLâh Yang menciptakan sekalian makhluk itu mengetahui (segala-galanya)? sedang ia Maha Halus urusan PentadbiranNya, lagi Maha mendalam PengetahuanNya!
Dia lah Yang menjadikan bumi bagi kamu: mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki Yang dikurniakan ALLâh; dan (ingatlah), kepada ALLâh jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya).
Patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Tuhan Yang pusat pemerintahanNya di langit itu: menunggang-balikkan bumi menimbus kamu, lalu bergegarlah bumi itu Dengan serta-merta (melenyapkan kamu di bawahnya)?
Atau Patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada ALLâh Yang pusat pemerintahanNya di langit itu: menghantarkan kepada kamu angin ribut Yang menghujani kamu Dengan batu; maka Dengan itu, kamu akan mengetahui kelak Bagaimana buruknya kesan amaranKu?
Dan Demi sesungguhnya! orang-orang (kafir) Yang terdahulu daripada mereka telah mendustakan (rasul-rasulnya lalu mereka dibinasakan); Dengan Yang demikian, (perhatikanlah) Bagaimana buruknya kesan kemurkaanKu.
Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan ALLâh pada) burung-burung Yang terbang di atas mereka, (siapakah Yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? tidak ada Yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya ia Maha melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
Bahkan siapa Dia Yang menjadi tentera bagi kamu, Yang akan menolong kamu selain dari ALLâh Yang Maha Pemurah? (sebenarnya) orang-orang Yang kafir tidak lain hanyalah berada Dalam keadaan terpedaya.
Atau siapa Dia Yang dapat memberi rezeki kepada kamu jika Allah menahan rezekiNya? (tidak ada sesiapapun), bahkan mereka (yang musyrik itu) kekal terus Dalam keadaan sombong angkuh serta melarikan diri (dari kebenaran).
Maka Adakah orang Yang berjalan (melalui jalan Yang tidak betul, Yang menyebabkan Dia selalu jatuh) tersungkur di atas mukanya: boleh mendapat hidayah - atau orang Yang berjalan tegak betul, melalui jalan Yang lurus rata?
Katakanlah (Wahai Muĥammad): "ALLâh Yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada), dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur".
Katakanlah lagi: "Dia lah Yang mengembangkan kamu di bumi, dan kepadaNyalah kamu akan dihimpunkan".
Dan mereka (yang ingkar) berkata: "Bilakah datangnya (hari kiamat) Yang dijanjikan itu, jika betul kamu orang-orang Yang benar?"
Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya ilmu pengetahuan (tentang masa kedatangannya) hanya ada pada sisi ALLâh, dan Sesungguhnya Aku hanyalah seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran Yang terang nyata".
Kemudian apabila (datang kiamat dan) mereka melihat (azab) Yang dijanjikan itu secara dekat, muramlah muka orang-orang Yang kafir itu, serta dikatakan (kepada mereka): "Inilah Dia Yang dahulu kamu Kerap kali minta disegerakan kedatangannya!".
Tanyalah (Wahai Muĥammad, kepada mereka): "Bagaimana fikiran kamu, jika Allah binasakan daku dan orang-orang Yang bersama-sama denganku (sebagaimana Yang kamu harap-harapkan), atau ia memberi rahmat kepada Kami (sehingga Kami dapat mengalahkan kamu), - maka siapakah Yang dapat melindungi orang-orang Yang kafir dari azab seksa Yang tidak terperi sakitnya?".
Tegaskan (Wahai Muĥammad, kepada mereka): "ALLâh Dia lah Yang Maha Pemurah, Yang Kami beriman kepadaNya, dan Yang kepadanya Kami berserah diri; oleh itu kamu akan mengetahui kelak siapakah Yang berada Dalam kesesatan Yang nyata".
Katakanlah lagi: "Bagaimana fikiran kamu, sekiranya air kamu hilang lenyap (di telan bumi), maka siapakah (selain ALLâh) Yang dapat mendatangkan kepada kamu air Yang sentiasa terpancar mengalir?".

89 comments:

Nursyarifah Syed Putera said...

Alhamdulilah syukran : )

gaban said...

terbaik

bUn'S said...

Assalammualaikum..sy ada copy entri saudara surah al mulk rumi utk rujukan sendiri.minta dihalalkan ilmu.semoga tuhan merahmati saudara

Unknown said...

Assalamualaikum.. Alhamdullilah sy minta copy utk rujukan.. Minta dihalalkan ilmu.. Semoga Tuhan merahmati saudara.. Allahhuakhbar!!

Unknown said...

Syukur alhdulillah😢😢

Unknown said...

Ingin hati utk bljar mengaji dan mmbaca alquran dan menghafal surah al mulk sbgai panduan dn penolong jika driku dalam kubur nanti...smoga satu hari nanti driku mampu utk mengaji dn mmbca alquran..amin2..😢😢🤲🤲

Yang mencari kebenaran..cilik tapi buta said...

Mohon download..moga satu hari diijazahkan..insyaallah..

Unknown said...

Assalammualaikum, Minta halalkan saya untuk copy Surah ini.Mudah untuk bacaan harian.

Iman Hakimy said...

Assalammualaikum, mohon izin untuk salin surah ini. Semoga saudara/i dirahmati Allah selalu.. aamiinn

Unknown said...

Assalamualaikum...terima kasih Mohon down load dn Mohon halalkn saya copy Suraj ini dn semoga dirahmati Allah SWT....amiin

Unknown said...

Alhamdulillah halalkan ilmu ini

Unknown said...

Pada penghujung ayat ke empat terjemahan rumi nya ada typho error sepatutnya Wa Huwa Hasiir bukan Haiir

Unknown said...

Syukur alhamdulilah

Unknown said...

mohon halal kn ilmu....alhamdulillah...mohon izin salin surah ini

Unknown said...

Mohon halalkan ilmu..untuk amalan..terima kasih..

Unknown said...

Assalamualaikum..saya download gambar surah almulk..mohon dihalalkan ye utk amalan..

Unknown said...

Allahuakbar ya allah

Unknown said...

Assalammualaikum!
Mohon izin untuk salin surah ini.
Terima kasih.

Cempaka said...

Assalamualaikm.. Mohon izin utk copy. Semoga tuan/puan dirahmati Dan mendapatkan kebaikan Dari surah ini

Ajib said...

Assalammualaikum, Minta halalkan saya untuk copy Surah ini.Mudah untuk bacaan harian.

Unknown said...

Assalamualaikum..semoga Allah merahmati tuan/puan atas perkongsian ini..dikurniakan pahala yanh sentiasa mengalir..saya mohon halalkan ilmu ini utk saya..terima kasih..

Unknown said...

Assalamualaikum,minta halalkan sy download surah al-mulk diatas ya,terima kasih bnyk2.

Unknown said...

assalamualaikum, minta izin dan halalkan saya copy

Unknown said...

Assalamualaikum mohon copy,terima kasih..

SabRahman90 said...

Assalamualaikum..minta izin utk copy surah ini..terima kasih..

Mohd Iqhmal said...

Assalamualaikum...terima kasih Mohon down load dn Mohon halalkn saya copy Suraj ini dn semoga dirahmati Allah SWT....tq

Unknown said...

saya screen shot surah al-mulk.mohon halalkan.

Najwa said...

Salam tuan,saya mohon izin gambar surahnya untk di print untuk mak saya baca as single sheet .terima kasih jzkk

Unknown said...

Terima kasih, saya copy buat rujukkan, minta izin ya.

Zafril said...

Minta izin utk download surah ini ya...terima kasih

Hanrah said...

Assalamualaikum...terima kasih Mohon halalkn saya copy Surah ini, semoga saudara/i dirahmati Allah SWT....tq

Unknown said...

Assalamualaikum.. Sy mintak izin Dan halalkn untk sy copy surah ini bg mmudahkn sy Baca dn meamalkan ny. Moga Allah swt merahmati tuan/puan didunia mahu pn di akirat kelak.. Amiin.. Dan terima kasih banyak2

Unknown said...

Mohon halal kan saya menghafal sural al mulk ini. Dan terima kasih.

CiekNir said...

Saya copy paste..Mohon halalkan..Semoga bermanfaat..Terima Kasih

Unknown said...

Sya menumpang ilmu saudara. Halalkan dunia akhirat

Unknown said...

Alhamdulillah

mohd said...

Terima kasih, saya ambil copy buat rujukan, minta izin ya saudara

Unknown said...

Alhamdulillah. Terima kasih kerana menunjuk kesalahan typo.. Saya baca ikot rumi dan bila saya singkap balik, mmg typo error..

Unknown said...

Izin sy share n copy ya...tq ilmu bermanfaat

Unknown said...

Mohon halalkn ilmu yang di kongsi ini

Unknown said...

Saya minta izin download..trm ksh

Syarah Ryan said...

As salam,halalkan saya download surah ni ya. Semoga urusan Tuan/Puan dipermudahkan Allah. Terima kasih.

Faizul said...

Saya mohon surah ini untuk hafazan saya

Engr. Yousaf Saleem said...



Learn Quran Online

female-quran-teacher

quran-reading

quran-memorization-for-kids

quran-translation

quran-for-kids-in-usa

online-quran-classes

online-quran-academy

Unknown said...

saya copy, mohon halalkan ilmu nya. terima kasih

Anonymous said...

Alhamdulillah ,semoga ilmunya bermanfaat

Johnson said...

🤲 amin ya rabbal alamin

Hamparan Kasturi said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Info yg amat berguna tkasih yg tidak terhingga kepada yg menerbit info ini.tkasih

Hamparan Kasturi said...

Subhanallah kenapa delete video surah Al mulk tu.. Saya mohon kepada hamparan kasturi untuk upload semula..Boleh ya..

Hamparan Kasturi said...

Salam Tuan, ada lagi tak video entri surah Al mulk tu.. Boleh share dgn saya.

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya copy yaa.. Mohon halalkn ilmu yg diberi. Terima kasih

Nika said...

Mohon share tq

Unknown said...

Syukran

Unknown said...

Syukran..sy copy dlm h/phone yer utk mudah dibaca..

zaharim zakaria said...

Saya mohon izin download ya tuan

Al_ami said...

Halal kan nya ,minta izin mau copy nya

Mohd Faizi said...


Assalamualaikum.. Alhamdullilah sy minta copy utk rujukan.. Minta dihalalkan ilmu..

Unknown said...

Alhamdulillah, minta izin copy

Unknown said...

terima kasih atas pengongfsiannya mnta izin mengcopy ayat diatas terima kasih

Unknown said...

Alhamdulillah,Minta izin copy dlm hp.Halal kan ilmu ..

Unknown said...

Assalamualaikum.. terima kasih atas perkongsian.. izinkan sy copy dlm hp..setiap hari sy buat panduan untuk membacanya.. minta dihalalkan

Siti khodijah said...

Alhamdullilah

Siti khodijah said...

Alhamdullilah

siti said...

assalammualaikum.. saya ada copy untuk hafazan dan bacaan ..mohon halalkan ..terima kasih

Dr. Dram said...

Assalamualaikum. Izinkan saya buat salinan. Terima kasih. Semoga dihalalkan.

Unknown said...

Assalamualaikum,Izinkan saya buat salinan,Terimakasih,Semoga dihalalkan

Yah said...

assalamualaikum, izinkan saya buat salinan. terima kasih dan halalkan

Yah said...

assalamualaikum, izinkan saya buat salinan. terima kasih dan halalkan

adik said...

assalamualaikum.. izinkan saya buat salinan surah ini.terima kasih dan mohon halalkan..

Unknown said...

Assalamualaikum izinkan saya menyimpan surah ini.terima kasih ye..

Peaceful coexistence said...

salam, izinkan saya copy gambar, mohon halalkan. terima kasih

Unknown said...

Alhamdulillah...terima kasih... mohon izin saya salin

Unknown said...

assalammualaikum minta dihalalkannya , saya nak print surah ini ya

Unknown said...

As salam mualaikum..minta izin.nk menghafal kn nya.terimakasih. semoga anda di berkati

Saari bin Sharif said...


Assalamualaikum...terima kasih Mohon down load dn Mohon halalkn saya copy Suraj ini dn semoga dirahmati Allah SWT....amiin

Unknown said...

Jazakallahu khairan katsiiraa

Isman said...

Terima kasih di atas perkongsian bermanfaat ini. Selain Al Mulk elok juga kita amalkan semua surah lain dalam al quran seperti surah al kahfi. Terima kasih.

Unknown said...

Sesungguh nya saya amat2 faham bila baca rumi..hamparan kasturi..saya harap banyak lagi surah2 yg boleh di rumi kn dri anda sebab saya kurang pandai baca jawi,arab..,

Mr Sailorman said...

Cari tok guru sahabat, masih belum terlmabat

Mr Sailorman said...

Saya download surah dr page kamu untuk sng dibaca dan dihafal, mohon keizinan ya sahabat.

Unknown said...

Assalamualaikum..sama jugak mohon halal kan sy copy smga diprmudahkn

NurasuhaNorShahriman said...

Assalammualaikum, saya mohon halalkan surah Al Mulk yang dicopy ini. Semoga pahalanya terus mengalir

Unknown said...

Mohon dihalalkan ilmu kak.. terima Sebb..saya sudah membacanya..saya harap kita semua diselamatkan atau di bere Rahmat masa di alam kubur nanti..Aamiin...Insya Allah.✨🥀☺️

Aliya Humaira said...

mohon halalkan ilmunya kak🌹✨

islamicpower said...

Surah Ikhlas Translation in Urdu English

Telant said...

Dua e Jameela Pdf Free Full Downloud

khai said...

tumpang tanya. kenapa terjemahan dia ada 29 ayat sahaja?

Misslittlekhan said...

terima kasih atas ilmu nya semoga anda selalu di berkati..doakan agar aku blh membaca al quran dgn betul.

Post a Comment