Friday, 14 February 2014

Surah Al-Hashr




BismiLLâhir-Raĥmanir-Raĥim

Sabbaĥa LiLLâhi Mâ Fis-Samâwâti Wa Mâ Fil-'Arđ; Wa Huwal-Azizul-Ĥakim ۝ Huwal-Lażina 'Akhrajal-Lażina Kafaru Min 'Ahlil-Kitâbi Min-Diyârihim Li-'Awwalil-Ĥasyr. Mâ Źanantum 'Ay-Yakhruju Wa Źannu 'An-Nahum-Mâni-Atuhum Ĥuşunuhum-MinaLLâhi Fa-'Atâhu-MuLLâhu-Min Ĥayshu Lam Yaĥta-Sibuu Wa Qażafa Fi Qulubi-Himur-Ru-Ba-Yukh-Ribuna Buyutahum-Bi-Aydihim Wa 'Aydil-Mu'-Minin. Fâ‘-Tabiru Yâ-'Ulil-'Abşâr ۝ Wa Law Lâ 'An-KatabaLLâhu Alay-Himul-Jalâ-'A La-Ażżabahum Fiddunyâ; Wa Lahum Fil-'Âkhirati Ażâbun-Nâr ۝ Żâlika Bi-'Annahum Syâq-QuLLâha Wa Rasulah. Wa May-YusyâqqiLLâha Fa-'In-NaLLâha  Syadidu Ib ۝ Mâ Qaţa-Tum-Millinatin 'Aw Tarak-Tumuhâ -'Imatan Alâ 'Uşulihâ Fabi-'IżniLLâhi Wa Liyukhzi-Yal-Fâsiqin ۝ Wa Mâ 'Afâ-'ALLâhu Alâ Rasulihi Minhum Fa-Mâ 'Awjaftum Alay-Hi Min-Khay-Liw-Wa Lâ Rikâbiw-Wa Lakin-NaLLâha Yusalliţu Rusulahu Alâ May-Yasyâ. WaLLâhu Alâ Kulli Syay-'In-Qadir ۝ Mâ 'Afâ-'ALLâhu Alâ Rasulihi Min 'Ahlil-Qurâ FaLiLLâhi Wa Lir-Rasuli Wa Liżil-Qurbâ Wal-Yatâmâ Wal-Masâkini Wabnis-Sabili Kay Lâ Yakuna Dulatam-Baynal-'Aġniyâ-'I Minkum. Wa Mâ tâkumur-Rasulu Fa-Khużuhu Wa Mâ Nahâkum Anhu Fântahu. WattaquLLâh; 'InnaLLâha Shadidul-Ib۝ Lil-Fuqarâ-'Il-Muhâjiri Nallażiina 'Ukhriju Min-Diyâ-Rihim Wa 'Amwâlihim Yab-Taġuna Fađlam- MinalLLâhi Wa Riđwânaw-Wa YanşurunaLLâha Wa Rasulah; 'Ulâ-'Ika Humuş-Şâdiqun ۝ Wallażina Tabawwa-'Ud-Dâra Wal-'Imâna Min-QablihimYuĥibbuna Man Hâjara 'Ilay-Him Wa Lâ Yajiduna Fii Şudurihim Ĥâjatan-Mim-Mâ 'Utu Wa Yu'-Shiruna Alâ 'Anfusi-Him Wa Law Kâna Bihim Khaşâşah. Wa May-YuuqSyuĥ-Ĥa Nafsihi Fa-'Ulâ-'Ika Humul-Mufliĥun ۝ Wallażina Jâ-'U Mim-Ba-Dihim Yaquluna Rabbanâġ-Fir Lanâ Wa Li-Akhwâninal-Lażina Sabaqunâ Bil-'Iimâni Wa Lâ Taj-Al Fi Qulubinâ Ġillal-Lillażina manu Rabbanâ 'Innaka Ra-'Ufun Raĥim ۝ 'Alam Tarâ 'Ilallażina Nâfaqu Yaquluna Li-'Ikhwânihimul-Lażina Kafaru Min 'Ahlil-Kitâbi La-'In 'Ukh-Rij-Tum Lanakh-Rujanna Ma-Akum Wa Lâ Nuţi-U Fikum 'Aĥadan 'Abadaw-Wa 'In-Qutiltum Lanan-Şurannakum. WaLLâhu Yasy-Hadu 'Innahum Lakâżibun ۝ La-'in 'Ukhriju Lâ Yakh-Rujuna Ma-Ahum; Wa La-'In-Qutilu Lâ Yanşurunahum; Wa La-'In Naşaruhum Layu-Wallunnal-'Adbâr; Shumma Lâ Yunşarun ۝ La-'Antum 'Asyaddu Rahbatan-Fi Şuduurihim MinalLLâh. Żâlika Bi-'Annahum Qawmul-Lâ-Yafqahun ۝ Lâ Yutilunakum-Ja-Mi-An 'Illâ Fi Quram-Muĥaş-şanatin 'Aw Minw-Warâ-'I Judur. Ba'-Suhum- Baynahum Syadid; Taĥsabuhum Jami-Aw-Wa Qulubuhum-SyattâŻâlika Bi-'Annahum Qawmul Lâ Ya-Qilun ۝ Kamasya-Lillażina Min-Qablihim Qariban Żâqu Wabâla 'Amrihim; Wa Lahum Ażâbun 'Alim ۝ Kamashalisy-Syayţâni 'Iż la Lil-'Insânik-Fur Falam mâ Kafara la 'Inni Bari-'Un Minka 'Inni 'AkhâfuLLâha Rabbal-‘Âlamin ۝ Fakâna ‘Âqibata-Humâ 'Annahumâ Fin-Nâri Khâlidayni Fihâ. Wa Żâlika Jazâ-'Uź-Źâlimiin ۝ Yâ 'Ayyuhâllażina -Manut TaquLLâha Wal-Tanźur Nafsum Mâ Qaddamat Liġad. WattaquLLâh; 'InnaLLâha Khabirum Bimâ Ta-Malun ۝ Wa Lâ Takunu Kâllażina NasuLLâha  Fa-'Ansâhum 'An-Fusahum! 'Ulâ-'Ika Humul-Fâsiqun ۝ Lâ Yastawi 'Aş-Ĥâbu Nâri Wa 'Aş-Ĥâbul-Jannah; 'Aş-Ĥâbul-Jannati Humul-Fâ-'Izun ۝ Law 'Anzalnâ Hâżâl-Qur-na Alâ Jabalil-Lara-'Aytahu Khâsyi-Am-Mutaşad-Di-Am-Min Khasy-YatiLLâh. Wa Tilkal-'Amshâlu Nađribuhâ Linnâsi La-Allahum Yatafak-Karun ۝ HuwaLLâhullażi Lâ-'Ilâha 'Illâ Hu; ‘Âlimul-Ġaybi Wasy-Syahâdah; Huwar-Raĥmânur-Raĥim ۝ HuwaLLâhullażi Lâ-'Ilâha 'Illâ Huwal-Malikul-Quddusus-Salâmul-Mu'-Minul-Muhay-Minul-Azizul-Jabbârul-Mutakabbir; SubĥânaLLâhi Ammâ Yusyrikun ۝ HuwaLLâhul-Khâliqul-Bâri-'Ul-Muşawwiru-La-Hul-'Asmâ-'Ul-Ĥusnâ; Yusabbiĥu Lahu Mâ Fis-Samâwâti Wal-'Arđ; Wa Huwal-Azizul-Ĥakim ۝

Maksudnya:
Dengan Nama ALLâh Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Segala Yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada ALLâh; dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Dia lah Yang telah mengeluarkan orang-orang kafir di antara ahli Kitab - dari kampung halaman mereka pada julung-julung kali mereka berhimpun hendak memerangi RasuluLLâh. kamu (Wahai umat Islam) tidak menyangka Bahawa mereka akan keluar (disebabkan bilangannya Yang ramai dan pertahanannya Yang kuat), dan mereka pula menyangka Bahawa benteng-benteng mereka akan dapat menahan serta memberi perlindungan kepada mereka (dari azab) ALLâh. maka ALLâh menimpakan (azabNya) kepada mereka dari arah Yang tidak terlintas Dalam fikiran mereka, serta dilemparkanNya perasaan cemas takut ke Dalam hati mereka, (Lalu) mereka membinasakan rumah-rumah mereka Dengan tangan mereka sendiri (dari dalam) sambil tangan orang-orang Yang beriman (yang mengepung mereka berbuat demikian dari luar). maka insaflah dan ambilah pelajaran (dari peristiwa itu) Wahai orang-orang Yang berakal fikiran serta celik mata hatinya.
Dan kalaulah tidak kerana ALLâh telah menetapkan pengusiran (yang demikian buruknya) terhadap mereka, tentulah ia akan menyeksa mereka di dunia; dan mereka pula akan beroleh azab seksa neraka pada hari akhirat kelak.
(Mereka ditimpakan azab) Yang demikian, kerana mereka mereka menentang (perintah) ALLâh dan RasulNya. dan (ingatlah), sesiapa Yang menentang (perintah) ALLâh, maka Sesungguhnya ALLâh amatlah berat azab seksaNya.
Mana-mana jua pohon kurma (kepunyaan musuh) Yang kamu tebang atau kamu biarkan tegak berdiri seperti keadaannya Yang asal, maka Yang demikian adalah Dengan izin Allah (kerana ia hendak memberi kemenangan kepada orang-orang mukmin), dan kerana ia hendak menimpakan kehinaan kepada orang-orang Yang fasik.
Dan apajua Yang ALLâh kurniakan kepada RasulNya dari peninggalan harta benda mereka (yang telah diusir itu, maka kamu tidak berhak mendapatnya), kerana kamu tidak memecut seekor kuda pun dan tidak menunggang seekor unta pun (untuk berperang mengalahkan mereka); tetapi ALLâh memberikan kekuasaan kepada Rasul-rasulNya mengalahkan sesiapa Yang dikehendakiNya (dengan tidak payah berperang); dan ALLâh Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Apa Yang ALLâh kurniakan kepada RasulNya (Muĥammad) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa Dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi ALLâh, dan bagi RasuluLLâh, dan bagi kaum kerabat (RasuluLLâh), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan Yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu. dan apa jua perintah Yang dibawa oleh RasuluLLâh () kepada kamu maka Terimalah serta amalkan, dan apa jua Yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. dan bertaqwalah kamu kepada ALLâh; Sesungguhnya ALLâh amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang Yang melanggar perintahNya).
(Pemberian itu hendaklah diuntukkan) kepada orang-orang fakir Yang berhijrah, Yang telah diusir keluar dari kampung halamannya dan harta bendanya (kerana berpegang teguh kepada ajaran Islam), untuk mencari limpah kurnia dari ALLâh dan keredaanNya, serta menolong (ugama) ALLâh dan RasulNya; mereka itulah orang-orang Yang benar (imannya dan amalnya).
Dan orang-orang (Ansar) Yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang Yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula Dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa Yang telah diberi kepada orang-orang Yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang Yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka Dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. dan (ingatlah), sesiapa Yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang Yang berjaya.
Dan orang-orang (Islam) Yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! ampunkanlah dosa Kami dan dosa saudara-saudara Kami Yang mendahului Kami Dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan Dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang Yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau amat melimpah belas kasihan dan RahmatMu".
Tidakkah Engkau melihat dan merasa hairan (Wahai Muĥammad) terhadap sikap orang-orang munafik itu? mereka tergamak berkata kepada saudara-saudara mereka Yang kafir dari kalangan (kaum Yahudi) ahli Kitab: "Sesungguhnya, kalau kamu dihalau keluar sudah tentu Kami akan keluar bersama-sama kamu, dan Kami tidak akan tunduk taat kepada sesiapapun untuk menentang kamu selama-lamanya; dan kalau kamu diperangi, sudah tentu Kami akan membela kamu!" padahal ALLâh mengetahui dan menyaksikan Bahawa sebenarnya mereka adalah pendusta.
Demi sesungguhnya! jika orang-orang (Yahudi) itu dihalau keluar (dari Madinah), mereka (yang munafik) ini tidak akan keluar bersama-samanya; dan Demi sesungguhnya, jika orang-orang (Yahudi) itu diperangi, mereka (yang munafik) ini tidak akan membelanya; dan Demi sesungguhnya, jika ditakdirkan mereka membelanya sekalipun, sudah tentu mereka (semuanya - Yahudi dan munafik) akan melarikan diri; kemudian mereka tidak akan mendapat pertolongan, -
(Kerana) Sesungguhnya kamu - Dalam hati mereka, - sangat ditakuti lebih dari ALLâh; Yang demikian itu, kerana mereka ialah kaum Yang tidak memgerti (akan kekuasaan ALLâh dan kebesaranNya).
(Orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik) Dengan keadaan bersatu padu sekalipun, tidak berani memerangi kamu melainkan di kampung-kampung Yang berbenteng kukuh, atau dari sebalik tembok. (Sebabnya): permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah keras; Engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum Yang tidak memahami (perkara Yang sebenarnya Yang memberi kebaikan kepada mereka).
(Keadaan kaum Yahudi itu) samalah seperti orang-orang (dari suku Yahudi) Yang terdahulu sedikit dari mereka, Yang telah merasai akibat Yang buruk (di dunia) Dengan sebab bawaan kufur mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa Yang tidak terperi sakitnya (pada hari akhirat kelak).
(Sikap kaum munafik Dengan kaum Yahudi) itu samalah seperti (sikap) Syaitan ketika ia berkata kepada manusia: "Berlaku kufurlah engkau!" setelah orang itu berlaku kufur (dan tetap terkena azab), berkatalah Syaitan kepadanya: "Sesungguhnya Aku adalah berlepas diri daripadamu, kerana sebenarnya Aku takut kepada ALLâh, Tuhan Yang Menguasai seluruh alam!"
Maka kesudahan keduanya, Bahawa mereka ditempatkan di Dalam neraka, kekal mereka di dalamnya. dan Yang demikian itulah balasan makhluk-makhluk Yang zalim.
Wahai orang-orang Yang beriman! bertaqwalah kepada ALLâh (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa Yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari Akhirat). dan (sekali lagi diingatkan): bertaqwalah kepada ALLâh, Sesungguhnya ALLâh amat meliputi pengetahuannya akan Segala Yang kamu kerjakan.
Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang Yang telah melupakan (perintah-perintah) ALLâh, lalu ALLâh menjadikan mereka melupakan (amal-amal Yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. mereka itulah orang-orang Yang fasik - derhaka.
Tidaklah sama ahli neraka dan ahli Syurga; ahli Syurgalah orang-orang Yang beroleh kemenangan (mendapat Segala Yang diingini).
Sekiranya Kami turunkan Al-Qur-n ini ke atas sebuah gunung, nescaya Engkau melihat Gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada ALLâh. dan (ingatlah), misal-misal Perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.
Dia lah ALLâh, Yang tidak ada Tuhan melainkan dia; Yang mengetahui perkara Yang ghaib dan Yang nyata; Dia lah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Dia lah ALLâh, Yang tidak ada Tuhan melainkan dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat sejahtera (dari Segala kekurangan); Yang Maha melimpahkan Keamanan; Yang Maha pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi Segala KebesaranNya. Maha suci ALLâh dari Segala Yang mereka sekutukan dengannya.
Dia lah ALLâh, Yang menciptakan sekalian makhluk; Yang mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut Yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama Yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadanya Segala Yang ada di langit dan di bumi; dan Dia lah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana.

No comments:

Post a Comment